Alles over het fenomeen social proof voor ondernemers

Social proof

Bij de term ‘social proof’ gaat er vast wel een belletje rinkelen. In het Nederlands wordt dit vaak vertaald als sociaal bewijs. Maar wat is het dan precies? Welnu, het is een psychologische definitie waarbij mensen het gedrag van anderen kopiëren, omdat ze vertrouwen hebben. 

Dus als we het vertalen naar de ondernemerswereld, dan kun je meer sociaal bewijs krijgen als ondernemer wanneer je veel goede recensies online hebt staan. Maar ook bij fysieke bedrijven werkt sociale bewijskracht bijvoorbeeld goed. Zo heeft een bezoeker eerder de neiging om een vol restaurant binnen te gaan in plaats van een leeg restaurant. Als ondernemer is het belangrijk om sociaal proof in te zetten, omdat het psychologische effect van bewijskracht sterk is. In dit artikel gaan we wat dieper in op het fenomeen social proof en dan gericht op ondernemers. 

Hoe kun je het inzetten? 

Welnu, veel ondernemers willen gelijk aan de slag en dat is ook terecht. Social proof kun je als ondernemer op verschillende manieren inzetten. Een bekende techniek gaven we in de inleiding stiekem al weg. Je kunt als ondernemer veel goede sterrenratings verzamelen en dat is een zeer sterke bewijskracht. Met name wanneer je kunt aantonen dat de reviews authentiek zijn en ze ook veel relevante informatie bevatten. Een andere manier om social proof in te zetten: je merkidentiteit vergroten. 

Bepaalde bedrijven in Nederland, denk aan grote fastfoodketens en verscheidene andere, hebben zo’n sterke merkidentiteit dat ze bijna geen andere technieken voor marketing meer nodig hebben. Als kleine ondernemer kun je daar ook slim mee beginnen. Laat bijvoorbeeld luxe pennen met logo bedrukken en geef die weg bij bepaalde gelegenheden. Door de zichtbaarheid te vergroten, krijg je meer bewijskracht. En naast deze technieken zijn er nog veel meer. Denk aan statistieken tonen, krachttermen gebruiken of bijvoorbeeld samenwerken met bekende influencers.

Wat werkt niet? 

Bij social proof is het wel belangrijk om te balanceren. Je moet het niet te gek maken, want dan kan het juist averechts werken en dat is slecht voor je imago. Zo werkt extreem overdrijven bijvoorbeeld voor geen meter. Denk aan een credo als: ‘100% van de mensen is tevreden over dit product’! 

Ook zeer onrealistische reviews werken niet goed. Of wanneer mogelijke klanten duidelijk merken dat je niet authentiek bent. In principe werkt het ook nooit wanneer er te veel wordt overdreven. Zorg er dan ook voor dat je de kernprincipes van sociale bewijskracht in acht neemt. Relevant, geloofwaardig, authentiek en met de nodige humor! 

Conclusie

Iedere ondernemer heeft social proof nodig en daarom is het relevant om daar aandacht aan te besteden. Welke tactiek het best voor je werkt, is afhankelijk van het type persoon dat je bent, maar ook van de aard van je onderneming.