Tachograaf vrachtwagen1

De tachograaf in een vrachtwagen: wat doet dat slimme kastje eigenlijk?

Als een transportbedrijf nieuwe vrachtwagens in gebruik neemt, dan kunnen ze die kopen, huren of leasen. Maar ongeacht de constructie, moet er een tachograaf in de wagen worden ingebouwd. Dit is ook verplicht bij touringcars en lijnbussen. Maar wat doet zo’n tachograaf eigenlijk? En voor wie is de informatie die eruit gehaald kan worden van belang?

Tachografen worden al decennialang gebruikt

De tachograaf wordt al heel lang gebruikt. Vroeger was het kastje voorzien van een ponskaart waar de gegevens op werden weggeschreven. Die kaarten moesten vervolgens worden verwerkt door een ponstypiste voor de administratie. Toen kwam de digitalisering. Tachografen werden uitgerust met een diskette en later met een geheugenkaartje. Vandaag de dag kan er op afstand worden ingelogd en kunnen de gegevens digitaal worden uitgelezen. De chauffeur hoeft dus niet meer verplicht elke vrijdag nog langs de zaak om zijn tachograaf te laten uitlezen. Dat kan desnoods als de wagen in het buitenland staat. De informatie kan vervolgens direct worden geïmporteerd in de boekhouding van het bedrijf. Maar er zijn meer momenten waarop de tachograaf van Tachobyte fleet zijn nut bewijst.

Rijtijdenwet en maximum snelheid

Een moderne tachograaf registreert niet alleen hoeveel kilometers er zijn afgelegd, zodat die aan de klant in rekening kunnen worden gebracht. Hij houdt ook bij hoelang de chauffeur achter het stuur heeft gezeten en hoe hard de vrachtwagen heeft gereden. Dit zijn namelijk de belangrijkste redenen waarom het kastje al jaren verplicht is. Een beroepschauffeur moet zich aan de Rijtijdenwet houden. Hierin staat na hoeveel uren een verplichte rustpauze moet worden genomen. Die bedraagt drie kwartier. Daarnaast moet de chauffeur bij lange ritten, die meerdere dagen in beslag nemen ook minimaal 8 uur rusten om te slapen. Dit is de reden waarom je vaak vrachtwagens op parkeerplaatsen bij tankstations ziet staan. Deze chauffeurs zitten niet te niksen in de baas zijn tijd, maar nemen hun verplichte rusttijd in acht. Daarnaast registreert de tachograaf ook hoe hard een vrachtwagen rijdt. Dit kan van belang zijn als een wagen bij een aanrijding betrokken is geraakt. De politie zal in zo’n geval de tachograaf gegevens opvragen en betrekken bij het onderzoek naar de toedracht van het ongeval.

Saboteren is niet mogelijk

Een chauffeur kan vrijwel niet sjoemelen met de tachograaf. Het kastje kan niet worden uitgezet zodat de chauffeur nog een half uur kan doorrijden terwijl hij eigenlijk zijn rusttijd moet nemen. Ook kan een chauffeur niet even een stukje omrijden om privé redenen. De tachograaf is gekoppeld aan de kilometerteller en registreert dus elke beweging die de wagen maakt. Manipuleren kan niet. Maar de meeste chauffeurs nemen de tachograaf bloedserieus. De boetes voor het overtreden van de regels in de Rijtijdenwet liegen er niet om. Soms staat een chauffeur op de vluchtstrook stil om die reden. Dat mag natuurlijk niet en levert eveneens een hoge boete op.

Foto van Lina
Lina

Mijn naam is Lina en ik ben gepassioneerd over het schrijven van interessante artikelen voor de website die diverse onderwerpen bestrijkt. Of het nu gaat om technologie, gezondheid, reizen of cultuur, ik vind het leuk om me te verdiepen in verschillende thema's en mijn bevindingen te delen met lezers. Mijn doel is om complexe informatie op een begrijpelijke en aantrekkelijke manier over te brengen, zodat iedereen er iets aan heeft. Schrijven is voor mij niet alleen een beroep, maar ook een manier om mijn nieuwsgierigheid te volgen en mijn inzichten en verhalen met de wereld te delen.