Met welke trainingen haal jij het maximale uit je personeel?

Trainingen personeel

Als je een bedrijf hebt met personeel in dienst dan ben je verantwoordelijk voor hun functioneren. Dat wil zeggen dat je het personeel de juiste scholing en training moet aanbieden zodat ze hun werk goed kunnen doen. Daar help je niet alleen je medewerkers mee, maar ook heeft het een gunstig effect op de bedrijfsvoering en dus op het bedrijfsresultaat. Er zijn talloze mogelijkheden, variërend van vakgerichte opleidingen tot trainingen om het algemeen functioneren te verbeteren.

Leidinggeven voor beginners

Leidinggeven is niet bij iedereen een aangeboren gave. De één gaat het een stuk makkelijker af dan de ander. Het hangt er natuurlijk ook vanaf aan wie je leiding geeft. Een team met mensen die zelf heel goed weten wat ze moeten doen heeft veel minder sturing nodig dan medewerkers die strak moeten worden aangestuurd. Na het volgen van een workshop persoonlijk leiderschap beschikt iemand over vaardigheden om op een prettige manier leiding te geven. Dit geeft rust in het team en dat is natuurlijk voor de prestaties een enorm pluspunt. Het is ook niet eerlijk om iemand zonder ervaring ‘voor de leeuwen te gooien’ en zelf het wiel te laten uitvinden. Daarom wordt een chef in de meeste gevallen eerst assistent c.q. plaatsvervanger voordat deze medewerker daadwerkelijk een leidinggevende functie krijgt. In de praktijk leer je immers ook heel veel en kun je ook ervaren of leidinggeven bij je past of dat je liever gewoon medewerker bent.

Een hecht team

Zeker als een bedrijf net is gestart of als een team is gevormd na een reorganisatie is teambuilding belangrijk. Het team moet op elkaar leren vertrouwen, de taken goed verdelen en een geoliede machine worden. Dat gaat lang niet altijd vanzelf. Dan kan een teambuilding training uitkomst bieden. Deze wordt bij voorkeur op een externe locatie gegeven. Het team leert elkaar op een andere manier kennen en kan door middel van opdrachten of soms zelfs spelletjes leren om op een goede manier samen te werken. Vaak komen dan ook meteen specifieke competenties naar voren. De eén komt met goede ideeën, de ander pakt de leiding. Een derde functioneert op de achtergrond maar verleent wel noodzakelijke hand- en spandiensten.

Houd de vinger aan de pols

Het is als ondernemer belangrijk om je personeel regelmatig te spreken. Dat hoeft niet van hoog tot laag, al is het als directeur heel verfrissend om eens een dagje ‘op de werkvloer’ door te brengen en te zien tegen welke problemen je personeel mogelijk aanloopt. Maar het is ook belangrijk om te weten wat de grote lijnen zijn en op welke punten mogelijk wordt bijgestuurd. Als het personeel aangeeft regelmatig met agressieve klanten te maken te hebben dan is het bijvoorbeeld goed om ze hiervoor een training te laten volgen. Dit geldt ook voor het omgaan met mensen met een beperking als dat binnen jouw bedrijf aan de orde is, of het herkennen van misbruik en mishandeling.Kijk voor meer informatie over de effectieve BKT Trainingen voor jouw personeel op de website: https://www.btrtrainingen.nl/